Pagina Inhoud

 

Digitalisering is fundamenteel voor assetmanagement in de railsector, omdat het mogelijk maakt informatie over spooronderdelen, ‘de assets’, met iedereen te delen. “Eigenlijk zou iedere spooronderdeel een eigen Facebook-pagina moeten hebben”, zegt adviseur Assetmanagement Jan Swier. Hij geeft op donderdag 29 november een presentatie over monitoring en informatie tijdens de Intelligent Rail Summit 2018 in het Zweedse Malmö.

Author: Marieke van Gompel Spoor Pro

 

“Het gaat erom dat je in staat bent om alle beschikbare informatie over de assets op één punt bij elkaar te brengen. Wanneer je dat voor elkaar hebt, dan kun je goed analyseren en optimaliseren. Dit maakt het mogelijk om te voorspellen wanneer welk soort onderhoud er nodig is. Dat is waar het allemaal om draait.”

 

1. Loopbaan

Jan Swier is dit jaar met pensioen gegaan, maar werkte ruim 44 jaar in verschillende functies bij NS en ProRail. In de laatste 14 jaar was hij adviseur assetmanagement bij ProRail. Daarvoor vervulde hij dezelfde rol bij NS Railinfrabeheer. Hij maakte in 1989 samen met een andere NS-collega deel uit van een team van McKinsey & Company dat onderzoek deed naar een organisatorische opzet van het infra-proces bij NS. Hij schreef over deze transitie in het boek De organische groei van een assetmanagementsysteem dat onlangs is uitgekomen.

In de jaren negentig werd de railinfrastructuur afgesplitst van de Nederlandse Spoorwegen. Delen van het Nederlandse spoor werden opengesteld voor meerdere vervoerders. En alle uitvoerende taken aan de infra werden uitbesteed. Daarbij gingen 2800 medewerkers over naar de spooraannemers Strukton, Volker en BAM. En later kwam er een vierde partij bij; Asset Rail.

 

2. Asset Management

Assetmanagement en Maintenance  0.10 +55001 civil build industr
The Line of Sight

De afsplitsing leidde in 2005 tot de oprichting van ProRail, waar de oude beheer- en onderhoudsorganisatie werden ondergebracht. “Door deze nieuwe verdeling, kreeg ProRail ineens een centrale rol in het geheel. Om de kosten, prestaties en risico’s van spooronderdelen goed in kaart te kunnen brengen voor alle partijen moest er één assetmanagementsysteem worden ingericht”, legt Swier uit.

Daarover schrijft hij in zijn boek: “Bij assetmanagement gaat het niet alleen over het verbeteren van de zorg voor de bestaande spooronderdelen, maar ook met name het optimaliseren van de kosten en prestaties daarvan over de hele levenscyclus.” Volgens Swier is assetmanagement een complex veranderproces dat de hele sector raakt. “Het stelt hoge eisen aan het leiderschap.”

Als gevolg van de uitbesteding van het spooronderhoud, moest alle informatie over onderdelen in het spoor worden overgeheveld naar één centraal systeem dat wordt beheerd door ProRail. Dit systeem moest toegankelijk zijn voor alle spoorse partijen. Om die reden is ProRail in 2015 gestart met het programma SpoorData, waarin alle informatie over spooronderdelen in het spoor wordt vastgelegd. Het doel van dit programma is dat alle partijen in de spoorbranche zich in hun dagelijks werk kunnen baseren op dezelfde, actuele en betrouwbare informatie over de spoorinfrastructuur.

 

3. Vliegtuigindustrie

Railinframanagers kunnen volgens Swier leren van de vliegtuigindustrie. Er is echter een belangrijk verschil in de rolverdeling, legt hij uit. In de vliegtuigindustrie vervult de vliegtuigbouwer een centrale rol. De bouwer verzorgt ook het organiseren van het assetmanagementsysteem. De fabrikant zorgt voor de risico-analyse documentatie voor het onderhoud van de vliegtuigen. Ook krijgt de bouwer alle informatie over ongevallen die plaatsvinden met hun vliegtuigen. Elk veiligheidsrisico dat zich heeft geopenbaard komt bij deze partij terecht. Die kijkt vervolgens hoe jij zijn ontwerp kan optimaliseren op basis van deze informatie.”Asset management TB Systeem 0.04

“In de railinfrastructuur ligt die balans heel anders. Zodra de bouwers iets hebben opgeleverd, verlaten ze een project. De continue factor voor assetmanagement is in de spoorsector de beheerder. Het is daarom de taak van de beheerder om de bouwers te laten zien hoe bepaalde zaken in de praktijk werken. In de praktijk komen altijd onverwachte risico’s naar boven.”

 

4. Rolverdeling

“In de railinfrastructuur ligt rolverdeling anders. De rollen zijn hetzelfde en het soort werk ook, maar zodra de ontwerpers en bouwers hun werk hebben gedaan verdwijnen die uit beeld. De continue factor voor het organiseren van het assetmanagementsysteem is in de spoorsector de beheerder, oftewel de instandhoudingsorganisatie. De beheerder moet zorg dragen voor de systemen en processen om de prestaties, risico’s en kosten te kunnen optimaliseren over de hele levenscyclus.” Op dat gebied kan ProRail zeker nog wat leren van de vliegtuigindustrie, vindt Swier.

Jan Swier geeft op 29 november een presentatie tijdens de Intelligent Rail Summit 2018 in Malmö. Tijdens deze internationale railconferentie ……..klik hier voor het volledige artikel

 

Klik hier voor het volledige artikelDiscuss or give your opinionFollow on FacebookFollow on Twitter

 

Verwante Artikelen

[/su_expand]