Afgelopen week stak Heijmans de thermometer in de beheer en onderhoudswereld. 36 respondenten van naam en faam (universiteiten, corporaties, gemeenten, nationale politie en bedrijfsleven) beantwoordden via een online enquête 22 vragen. Op welke wijze is het beheer en onderhoud georganiseerd en hoe beoordeelt u de geleverde prestaties? Kortom: hoe effectief is uw beheer en onderhoud? Tijd om de belangrijkste resultaten te delen.

Bron : Heijmans.nl juni 20162017

 

Het koppelen van bouw en techniek is met afstand de meest voorkomende manier om beheer en onderhoud te clusteren. Ruim een kwart van de ondervraagden geeft overigens aan dat ze álle diensten uitbesteden. Gemiddeld wordt 81% van de dienstverlening uitbesteed. Het binnenshuis houden van specialistische werkzaamheden en kennis is de belangrijkste reden om zaken niet uit te besteden.

Het koppelen van bouw en techniek is met afstand de meest voorkomende manier om beheer en onderhoud te clusteren. Ruim een kwart van de ondervraagden geeft overigens aan dat ze álle diensten uitbesteden. Gemiddeld wordt 81% van de dienstverlening uitbesteed. Het binnenshuis houden van specialistische werkzaamheden en kennis is de belangrijkste reden om zaken niet uit te besteden.

Het prestatiecontract is de favoriete contractvorm (59%). Kostenbeheersing in combinatie met duidelijk omschreven beoogde resultaten worden als belangrijkste reden gegeven voor deze 1e plaats. Een prestatiecontract wordt door een gemeente ook gezien als opstap naar een maincontract: “Eerst de basis op orde brengen en daarna pas eventueel vergaande integrale contracten sluiten.”

Toch heeft zo’n integraal beheercontract nog slechts bij weinigen (9%) de voorkeur.

Een universitair ziekenhuis over haar voorkeur voor een inspanningsgericht contract: “Veel werkzaamheden vergen dusdanig intensieve kennis van de materie en het terrein dat andere vormen de kwaliteit in gevaar brengen.” Flexibiliteit is voor 9% de voornaamste reden om te kiezen voor een raamovereenkomst.

 

 

 

Tags: , , , , , , , ,