“Bouwcombinatie A-Lanes A15 draait op voor de miljoenenstrop om alle 64 omloopwielen op de Botlekbrug te vervangen. De omgevingsmanagers lichten de drastische beslissing toe in een interview met Cobouw . De lagers kunnen het brugdek niet torsen en worden deze zomer allemaal vervangen. Een mega-klus op 50 meter hoogte.”

Bron : Cobouw  11 juni 2018

 

 

“Vooral om storingen door een kapot lager in een omloopwiel in de toekomst te voorkomen”, zetten Peter-Bert van Herwijnen van bouwcombinatie A-Lanes-A15 en Joris Wiers van Rijkwaterstaat meteen het beeld recht dat de wielen de oorzaak zijn van alle storingen op de brug.

 

 

Opbouw hijskraan kost 4 uur

Assetmanagement en Maintenance 0.8 +55001
Klik voor vergroting

Het is een opmerkelijke klus om nog geen drie jaar na oplevering op 50 meter hoogte de wielen een voor een te vervangen. De wielen hebben een diameter van 3,7 meter en wegen inclusief lagers en assen 16 ton per stuk. Alleen al het opbouwen van de twee mobiele hijskranen kost per keer 4 uur aan voorbereidingstijd.

De bouw van de A15 Maasvlakte Vaanplein met de bijbehorende Botlekbrug liep al niet op rolletjes, maar ook na oplevering volgde de ene storing na de andere. Mei 2016 liep een lager in een van de omloopwielen vast en volgde een grote stremming. Het werd de aanleiding tot de monsterklus die deze zomer wordt uitgevoerd. De bouwcombinatie vervangt deze maanden alle lagers en bijbehorende wielen. Lees hier de reportage over de vervanging: “Het zijn weer heerlijke werktijden”. 

 

Met wielen is niets mis

De Chinese staalfabrikant valt niets te verwijten, wordt ook meteen ontzenuwd. “Met de wielen is eigenlijk niets mis.” Het echte probleem is de onvoldoende draagkracht van de huidige lagers. Een omloopwiel draait met behulp van een lager om een vaste as. Bij het oorspronkelijke ontwerp is gekozen voor twee lagers per omloopwiel die vlak naast elkaar zitten.

Achteraf blijkt dat te kunnen leiden tot onbedoelde interne belastingen. In combinatie met de zware belastingen van de brug zelf heeft dat gezorgd voor onverwachte slijtage van de qua diameter relatief kleine lagers. Bij het vervangen van de lagers is er voor gekozen om nu per omloopwiel 1 lager toe te passen.

 

Ontwerpmisser niet meer terug tedraaien

Een ontwerpmisser die niet meer is terug te draaien en nu wordt opgevangen met een extra solide uitvoering.  De nieuwe lagers van Schaeffler zijn daarom robuuster (90 centimeter) uitgevoerd, waardoor ook zij niet meer in de oorspronkelijke wielen pasten. Een tegenvaller die deze zomer voor veel extra werk zorgt.

 

Intermezzo : The Bathtub Curve, Infant Mortality and Burn-in

Reliability specialists often describe the lifetime of a population of products using a graphical representation called the bathtub curve. The bathtub curve consists of three periods: an infant mortality period with a decreasing failure rate followed by a normal life period (also known as “useful life”) with a low, relatively constant failure rate and concluding with a wear-out period that exhibits an increasing failure rate. This article provides an overview of how infant mortality, normal life failures and wear-out modes combine to create the overall product failure distributions. It describes methods to reduce failures at each stage of product life and shows how burn-in, when appropriate, can significantly reduce operational failure rate bBadkuip 6y screening out infant mortality failures. The material will be presented in two parts. Part One (presented in this issue) introduces the bathtub curve and covers infant mortality and burn-in. Part Two (presented in next month’s HotWire) will address the remaining two periods of the bathtub curve: normal life failures and end of life wear-out. 

The bathtub curve does not depict the failure rate of a single item, but describes the relative failure rate of an entire population of products over time. Some individual units will fail relatively early (infant mortality failures), others (we hope most) will last until wear-out, and some will fail during the relatively long period typically called normal life. Failures during infant mortality are highly undesirable and are always caused by defects and blunders: material defects, design blunders, errors in assembly, etc. Normal life failures are normally considered to be random cases of “stress exceeding strength.” However, as we’ll see, many failures often considered normal life failures are actually infant mortality failures. Wear-out is a fact of life due to fatigue or depletion of materials (such as lubrication depletion in bearings). A product’s useful life is limited by its shortest-lived component. A product manufacturer must assure that all specified materials are adequate to function through the intended product life.

Note that the bathtub curve is typically used as a visual model to illustrate the three key periods of product failure and not calibrated to depict a graph of the expected behavior for a particular product family. It is rare to have enough short-term and long-term failure information to actually model a population of products with a calibrated bathtub curve.

For further reading Click Here 

Bron : Weibull.com 

 

Wanneer is het besluit gevallen om alle wielen te vervangen?

Wiers: “Nadat in 2016 een van de lagers was vastgelopen, is een omvangrijk meetprogramma opgezet. De wielen zijn sindsdien gemonitord op slijtage en waar nodig zijn we overgegaan tot preventief vervangen van wielen, eerst twee daarna nog eens vijf. Ook is een goed functionerend wiel vervangen om te zien of het meetsysteem wel deugde.

Een duidelijke datum is er niet, langzaam maar zeker werd duidelijk: dit kan een groot probleem worden in de toekomst met een potentieel risico op extra storingen. Maar feitelijk waren de wielen slechts een keer de aanleiding voor een grote stremming.”

 

Maar er zijn toch al meer dan 100 storingen geweest sinds de oplevering?

Van Herwijnen: “Dat klopt, maar die waren niet te wijten aan de lagers en de bijbehorende wielen. Problemen met de veiligheids- en besturingssystemen waren de oorzaak van de meeste storingen. De wielen krijgen vaak de schuld, een wijdverbreid misverstand, maar dat is niet zoals het echt zit.”

 

Wie heeft de beslissing genomen en wat kost dat?

Van Herwijnen: “A-Lanes-A15 heeft de contractuele verplichting om voor een correct functionerende brug te zorgen en heeft de beslissing genomen. Ook de kosten zijn voor onze rekening.”

 

Hoeveel miljoen kost deze vervangingsoperatie?

Van Herwijnen: “Dat ga ik niet zeggen, maar……lees verder voor het volledige artikel

 

 

 

Verwante Artikelen

 

Tags: ,