….HU feliciteert geslaagden Cohort 3 afronden Leergang IKO – Assetmanagement & Maintenance…..

 

Vastgoed as a service is te zien als de volgende fase van ‘facilitaire regie’ of integrated facility management (IFM), waar niet alleen de dienstverlening, maar ook het hele facilitair management in handen komt van de markt, in dit geval de vastgoedeigenaar.In de afgelopen 15 jaar zijn grote delen van het facilitaire werk uitbesteed aan leveranciers. Waar eerst de medewerker postkamer van de payroll verdween, is in sommige organisaties zelfs de facilitaire regisseur in de markt belegd. In lijn met de ontwikkelingen uit de consumentenmarkt zullen turn-key concepten uiteindelijk leidend worden.
Vastgoed as a Service: de werkplek niet als product, maar als dienst. De uitbestedingsgolf blijft doorzetten. De rijksoverheid opende de laatste jaren diverse DBFMO-gebouwen waarin grote delen van FM en huisvesting zijn uitbesteed. Recentelijk kondigde ING aan om van de FM-regieorganisatie ook de tactische en deels strategische laag bij de markt onder te brengen en heeft dit contract gegund aan leverancier CBRE. Waar eindigt deze ontwikkeling? Is er nog een volgende stap als je alle diensten hebt uitbesteed aan leveranciers ? 

 

 

Bron : Twijnstra& Gudde december 2017

 

Waarom Uitbesteden ?

Je kunt je afvragen waarom we alsmaar blijven uitbesteden. Inkopen kost veel tijd en contractenAssetmanagement en Maintenance 0.7
zijn in de praktijk lang niet altijd zaligmakend. Maar we komen erachter dat de markt sneller is in het doorvoeren van vernieuwingen en verbeteringen. Steeds meer organisaties focussen zich op hun core business en daar horen schoonmaak encatering niet bij. Door uit te besteden wentel je risico’s en verantwoordelijkheid af op leveranciers
en dat spreekt organisaties aan. Maar een andere, nog veel belangrijker rede voor uitbesteding is de steeds kritischer wordende gebruiker. Werknemers verlangen dat ook de facilitaire dienstverlening vernieuwend en van hoge kwaliteit is. De minder honkvaste werknemer van nu vertrekt naar een andere werkgever als hij niet krijgt wat hij wil. De facilitaire dienstverlening volgt – weliswaar langzaam – de ontwikkelingen op de consumentenmarkt, en dan vooral die van de jonge generatie. Neem eten en drinken als voorbeeld.

 

 

Jonge generatie besteedt uit 

Jaren geleden deden wij thuis veel meer zelf. We zetten onze eigen koffie en kookten bijna altijd zelf. Tegenwoordig worden de grote steden overspoeld door hippe koffietentjes en hoor je er als jongere niet meer bij wanneer je thuis je eigen kop koffie inschenkt. Uit onderzoek van het Foodservice Instituut Nederland blijkt dat één op de drie jongeren momenteel minstens één keer per week buiten de deur eet. Je ziet een duidelijk generatieverschil ontstaan: millennials halen van buiten terwijl de babyboomers nog vooral zelf doen. Foodora, Deliveroo, UBEReats: ze zijn allemaal erg in trek bij de jongere generatie. Die millennials verwachten deze kwaliteit en dit gemak ook op het werk. Eten en drinken moeten trendy zijn, overal beschikbaar en als het even kan ook gezonde avocado’s, quinoa en goji-bessen bevatten. En de markt is beter in staat om aan deze eisen te voldoen dan personeel in eigen beheer. Overigens laat de markt zich nog lang niet overal van zijn beste kant zien, maar vaak is de reden hiervoor dat er niet het beste uit de leverancier wordt gehaald.

 

As A Service

Laten we eens kijken naar hoe businessmodellen zich in de consumentenmarkt hebben ontwikkeld. Kunt u het zich nog herinneren? De cd’s voor Microsoft Office 2007 kopen bij de computerwinkel? Of de nieuwste single van Robbie Williams halen bij de Free Record Shop? Gedreven door technologische ontwikkelingen worden deze producten tegenwoordig via internet aangeboden. Maar er is nog een verschil: deze producten neem je nu af als dienst waarvoor je een maandelijks vast bedrag betaalt. Robbie Williams luister je nu via Spotify en Office 365 neem je voor € 10 per maand af van Microsoft. Deze trend, waarbij producten ‘as a service’ worden afgenomen, zie je op allerlei terreinen terug. Denk aan auto’s (de opkomst van private lease), witgoed (Bundles), kleren (Cloakroom), bloemen (Bloomon), avondeten (Hello Fresh) en koptelefoons (Gerrard Street). Met deze diensten koop je naast het product ook gemak: je wordt ontzorgd. Je hoeft er niet meer voor naar de winkel, je hoeft geen grote investering te doen, je hebt zonder je te hoeven verdiepen in de laatste trends en ontwikkelingen toch altijd het nieuwste, het onderhoud en de garantie zijn automatisch geregeld, het is veelal duurzaam en/of circulair en – steeds belangrijker – je maakt onderdeel uit van een merkidentiteit of community

 

Vastgoed As A Service

Ook in vastgoed zie je deze vorm van dienstverlening de laatste jaren opkomen. Partijen als Regus,
Spaces, Tribes, Seats 2 Meet, WeWork en HNK, maar ook meer lokale initiatieven zoals B. Amsterdam, bestormen de kantorenmarkt….

 

…..lees verder voor het volledige artikel

 

 

 

Verwante Artikelen

 

Tags: , , , ,